Головна » Статті » Розвиток мовлення

Прийшла зима

Прийшла зима

Упорядкування деформованого тексту

Мета: вчити впорядковувати деформований текст; пере­ставляти речення відповідно до логіки загального змісту; вилучати зайві речення, що не відповідають темі; розви­вати мовлення, логічне мислення; збагачувати лексичний запас; виховувати любов до природи.

Обладнання: ілюстрації із зображенням зимових краєви­дів, робочий зошит.

Хід уроку

І. Організація класу.

ІІ. Актуалізація знань та чуттєвого досвіду учнів.

1. Робота в зошиті (завдання 1).

  - Відгадайте загадку.

Білі сани налетіли,

Скакуни в тих санях білі.

В санях тих сидить цариця –

Білокоса, білолиця.

Рукавом своїм махає,

Сріблом все навкруг вкриває.

(Зима.)

2. Поетична хвилинка.

-          Послухайте, як у віршах змальована зима.

            Зима

Ще недавно у віконце

Кожен день дивилось сонце,

А тепер - пора настала –

Хуртовина загуляла.

З шумом, з піснею дзвінкою

Все покрила пеленою,

Запушила снігом-пухом, -

Стало всюди пусто, глухо.

Не хвилює річка воду

Під одежею із льоду;

Ліс притих, схилив вершини,

І не чуть пісень пташиних.

                                               (Янка Купала)

III. Визначення теми і задач уроку.

            - Сьогодні ми будемо працювати з творами на тему «Прийшла зима».

            - Задача нашого уроку - упорядкування деформованого тек­сту.

            - Пригадайте і поясніть, який текст називається деформова­ним. (Текст, у якому порушено зв'язок речень, зміст.)

IV. Основна частина уроку.

1. Робота з ілюстраціями. Бесіда.

            - Яка пора року зображена на малюнках?

            - Чим вкриті земля, дерева?

            - Складіть речення про дерева взимку так, щоб у ньому було порівняння.

            - Що сталося зі ставком і річкою?

2. Упорядкування деформованих речень.

-          З деформованих речень, записаних на дошці, складіть пра­вильні речення. Назвіть слова, вжиті в переносному значенні.

1)        Морози, річки, настали, скували, і, коси, інеєм, березам,  прибрали.

(Настали морози, скували річки і прибрали інеєм коси бере­зам.)

2)        Річка, омертвіти, не дзюрчати, струмочки. (Річка омертвіла, не дзюрчать струмочки.)

           

Фізкультхвилинка

Дід Мороз несе мішок,

В нього теплий кожушок.

Ой ти, діду-дідусю,

Зігрій нашу Ганнусю.

Розв'яжи мерщій мішок,

Дай Ганнусі кожушок,

Надінь валянки на ніжки,

Хай вона пограє в сніжки.

                                   (П. Воронько)

3. Самостійна робота учнів у зошиті. Упорядкування деформо­ваних текстів (завдання 2).

            - Прочитайте текст. Знайдіть зайві речення (не пов'язані за змістом з іншими). Закресліть їх.

Придумайте і запишіть заголовок до тексту. (Перша поро­ша.)

Тоненький льодок вкрив маленькі озерця. Скінчилося полюван­ня на водяну дичину. (Альоша зліпив сніговий колобок.) Сірі хма­ри нависли над землею. (Дерева з хвоїнками замість листя назива­ються хвойними.) Починають спускатись на землю перші кошлаті сніжинки. Вони тихенько сідають на зелені мохи і гілля дерев. Випала пороша. (Різкий вітер жене його по замерзлій землі.)

            Завдання 3 в зошиті.

            - Прочитайте.  Упорядкуйте речення, щоб вийшов зв'язний текст. Пронумеруйте речення.

O       Лисиці заховались у глибокі нори.

O       Снігові хуртовини лякають диких тварин.

O       Прийшла холодна зима.

O       Сірі хмари пливуть над землею.

O       Сиплеться на землю пухкий сніг.

O       У лісі панує тиша.

O       Різкий вітер жене його по замерзлій землі.

O       Ведмежі сім'ї вкладаються спати в барліг.

O       Давно відлетіли у вирій птахи.

            - Доберіть заголовок. Запишіть текст.

4. Перевірка складених текстів.

2-3 учні читають тексти, інші дають поради щодо їх удоско­налення.

V.        Підсумок уроку.

            - Чи подобається вам зима? Чому?

            - Назвіть якнайбільше прикмет зими.

            - Пригадайте речення про зиму, які вам запам'яталися.

VI. Домашнє завдання.

Складіть 3-4 речення про зимові забави дітей.

Підготуйте виразне читання вірша про зиму з дитячого жур­налу або книжки.



Джерело: http://mir-shkola.ucoz.ua/
Категорія: Розвиток мовлення | Додав: Iryna (2011-07-21)
Переглядів: 10401 | Рейтинг: 2.0/1
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]