Головна » Статті » Розвиток мовлення |
Прийшла зима Упорядкування деформованого тексту Мета: вчити впорядковувати деформований текст; переставляти речення відповідно до логіки загального змісту; вилучати зайві речення, що не відповідають темі; розвивати мовлення, логічне мислення; збагачувати лексичний запас; виховувати любов до природи. Обладнання: ілюстрації із зображенням зимових краєвидів, робочий зошит. Хід уроку І. Організація класу. ІІ. Актуалізація знань та чуттєвого досвіду учнів. 1. Робота в зошиті (завдання 1). - Відгадайте загадку. Білі сани налетіли, Скакуни в тих санях білі. В санях тих сидить цариця – Білокоса, білолиця. Рукавом своїм махає, Сріблом все навкруг вкриває. (Зима.) 2. Поетична хвилинка. - Послухайте, як у віршах змальована зима. Зима Ще недавно у віконце Кожен день дивилось сонце, А тепер - пора настала – Хуртовина загуляла. З шумом, з піснею дзвінкою Все покрила пеленою, Запушила снігом-пухом, - Стало всюди пусто, глухо. Не хвилює річка воду Під одежею із льоду; Ліс притих, схилив вершини, І не чуть пісень пташиних. (Янка Купала) III. Визначення теми і задач уроку. - Сьогодні ми будемо працювати з творами на тему «Прийшла зима». - Задача нашого уроку - упорядкування деформованого тексту. - Пригадайте і поясніть, який текст називається деформованим. (Текст, у якому порушено зв'язок речень, зміст.) IV. Основна частина уроку. 1. Робота з ілюстраціями. Бесіда. - Яка пора року зображена на малюнках? - Чим вкриті земля, дерева? - Складіть речення про дерева взимку так, щоб у ньому було порівняння. - Що сталося зі ставком і річкою? 2. Упорядкування деформованих речень. - З деформованих речень, записаних на дошці, складіть правильні речення. Назвіть слова, вжиті в переносному значенні. 1) Морози, річки, настали, скували, і, коси, інеєм, березам, прибрали. (Настали морози, скували річки і прибрали інеєм коси березам.) 2) Річка, омертвіти, не дзюрчати, струмочки. (Річка омертвіла, не дзюрчать струмочки.)
Фізкультхвилинка Дід Мороз несе мішок, В нього теплий кожушок. Ой ти, діду-дідусю, Зігрій нашу Ганнусю. Розв'яжи мерщій мішок, Дай Ганнусі кожушок, Надінь валянки на ніжки, Хай вона пограє в сніжки. (П. Воронько) 3. Самостійна робота учнів у зошиті. Упорядкування деформованих текстів (завдання 2). - Прочитайте текст. Знайдіть зайві речення (не пов'язані за змістом з іншими). Закресліть їх. Придумайте і запишіть заголовок до тексту. (Перша пороша.) Тоненький льодок вкрив маленькі озерця. Скінчилося полювання на водяну дичину. (Альоша зліпив сніговий колобок.) Сірі хмари нависли над землею. (Дерева з хвоїнками замість листя називаються хвойними.) Починають спускатись на землю перші кошлаті сніжинки. Вони тихенько сідають на зелені мохи і гілля дерев. Випала пороша. (Різкий вітер жене його по замерзлій землі.) Завдання 3 в зошиті. - Прочитайте. Упорядкуйте речення, щоб вийшов зв'язний текст. Пронумеруйте речення. O Лисиці заховались у глибокі нори. O Снігові хуртовини лякають диких тварин. O Прийшла холодна зима. O Сірі хмари пливуть над землею. O Сиплеться на землю пухкий сніг. O У лісі панує тиша. O Різкий вітер жене його по замерзлій землі. O Ведмежі сім'ї вкладаються спати в барліг. O Давно відлетіли у вирій птахи. - Доберіть заголовок. Запишіть текст. 4. Перевірка складених текстів. 2-3 учні читають тексти, інші дають поради щодо їх удосконалення. V. Підсумок уроку. - Чи подобається вам зима? Чому? - Назвіть якнайбільше прикмет зими. - Пригадайте речення про зиму, які вам запам'яталися. VI. Домашнє завдання. Складіть 3-4 речення про зимові забави дітей. Підготуйте виразне читання вірша про зиму з дитячого журналу або книжки. Джерело: http://mir-shkola.ucoz.ua/ | |
Переглядів: 10470 | |
Всього коментарів: 0 | |