Головна » Статті » На допомогу вчителю » Методкабінет |
Метод управління - сукупність способів і засобів
цілеспрямованого впливу суб'єкта управління на об'єкт управління.
Міжбюджетний трансферт - кошти, які безоплатно і безповоротно передаються з одного бюджету до іншого. Міжнародна технічна допомога - ресурси, які відповідно до міжнародних договорів України надаються донорами на безоплатній основі Україні для здійснення програм, проектів міжнародної технічної допомоги з метою проведення реформ та реалізації програм соціально-економічного розвитку України. Моделювання — відтворення характеристик певного об'єкта на іншому, спеціально створеному для їх вивчення. Моніторинг — комплекс процедур зі спостереження, поточного оцінюванню перетворень керованого об'єкта і спрямування цих перетворень на досягнення заданих параметрів розвитку об'єкта (наприклад, стандарту). Моніторинг — постійне спостереження за якимсь процесом, явищем з метою виявлення його відповідності певним нормам, прогнозам, бажаному результату тощо. — система збору, обробки, збереження та розповсюдження інформації про освітню систему або окремі її компоненти, яка дозволяє зробити висновок про стан об'єкта у будь-який момент, і дати прогноз його розвитку. Моніторинг якості освіти — це систематична і регулярна процедура збереження даних з важливих освітніх аспектів на національному, регіональному та місцевому (включаючи школу) рівнях. Навчання упродовж життя - всебічна навчальна діяльність, яка здійснюється на постійній основі і має на меті поліпшити знання, навички і професійну компетентність. Надійність — точність вимірювання. Неприбуткові недержавні організації (НДО) - громадські і благодійні організації, створені і діючі на основі Законів України «Про об'єднання громадян» і «Про благодійність і благодійні організації», що не мають метою своєї діяльності отримання прибутку. Трапляються принаймні ще два терміни на означення цих організацій: неурядові організації (НУО) та організації громадянського суспільства (ОГС). Нормативне фінансування - принцип формування та розподілу бюджету на освіту на основі мінімальної вартості навчання (утримання) одного учня, вихованця на рік по кожному типу навчального закладу з врахуванням регіональних та інших особливостей. Об'єкт управління — елемент (група елементів) системи управління, який змінює свою поведінку під впливом суб'єкта. Об'єктивність — передбачає, що результат вимірювань відповідає певним вимогам, що висуваються до досліджень. Об'єкт дослідження — об'єкт, на якому проводиться наукове дослідження. Об'єктом дослідження може бути особистість, група людей, педагогічний процес тощо. Ознака — одиниця виміру або властивість змінної (розмір, колір, вік, характер, час реакції, якість, кількість, вага, кіловати). Освітній моніторинг - це супроводжуюче оцінювання і поточна регуляція будь-якого процесу. — система організації збору, збереження, обробки і поширення інформації про діяльність освітньої системи, що забезпечує безперервне відстеження її стану і дає змогу прогнозувати її розвиток. Освітньо-педагогічна прогностика — це галузь наукових знань, яка розглядає принципи, закономірності і методи прогнозування стосовно об'єктів, які вивчаються науками про освіту. Освітня послуга — продуктивний механізм задоволення індивідуальних потреб суб'єктів освітнього простору або механізм продуктивного управління психологічним комфортом педагогів та учнів. Освітній ваучер (бон) - визначене у грошовому вимірі зобов'язання держави повністю або частково оплатити певний обсяг освітніх послуг. Це зобов'язання матеріалізується у формі сертифікатів (купонів), які передають безпосередньо споживачам освітніх послуг. Освітній округ - добровільне об'єднання загальноосвітніх навчальних закладів різних типів і форм власності з дошкільними, позашкільними та іншими навчальними закладами, а також установами охорони здоров'я, що сприяють здійсненню освітньої діяльності. Створюється для забезпечення освітніх та культурно-освітніх потреб громадян, які проживають в межах відповідної адміністративно-територіальної одиниці. Освітня позика - поворотна фінансова допомога учням/студентам для повного або часткового покриття витрат на навчання. Може виплачуватись у формі комерційних приватних позик або освітніх позик на умовах урядових гарантій. Освітня політика - складова частина державної або місцевої політики, сукупність теоретичних ідей, цілей і завдань, практичних заходів, спрямованих на розвиток освіти. Оцінка — це ставлення до соціальних явиш, людської діяльності, поведінки, встановлення їх значущості, відповідності певним нормам та принципам. Оцінювання — розумова операція визначення цінності матеріалу, методів, коли визначені мета і критерії. Висловлювання суджень і умовиводів. Параметр (від грецьк. parametron) — основна властивість процесу, явища, системи. Піклувальна рада - це орган самоврядування, який формується з представників органів виконавчої влади, підприємств, установ, навчальних закладів, організацій, окремих громадян з метою залучення громадськості до вирішення проблем освіти, забезпечення сприятливих умов ефективної роботи загальноосвітнього навчального закладу. Педагогічна майстерність — синтез психолого-педагогічного мислення, відповідних знань, навичок, умінь і емоційно-вольових засобів виразності, які у взаємозв'язку з високорозвиненими якостями особистості педагога дають змогу йому ефективно вирішувати навчально-виховні завдання. Загальні ознаки педагогічної майстерності: міцні й глибокі знання, розвинені навички та вміння, авторитет у науково-дослідній, виробничій, методичній діяльності, широта кругозору та здатність знаходити ефективні методи, прийоми й засоби для досягнення мети навчання. Педагогічний експеримент — строго спрямована педагогічна діяльність щодо створення нових технологій навчання, виховання, розвитку дітей, управління школою. Педагогічний менеджмент — це комплекс принципів, методів, організаційних форм та технологічних прийомів управління освітнім процесом, спрямований на підвищення його ефективності або це теорія і практика управління педагогічними системами в умовах ринку. Педагогічний моніторинг — система збору, обробки, збереження і розповсюдження інформації про освітню систему на рівні вчителя (про рівень розвитку особистості, її просування в системі ключових компетентностей, рівень навчальних досягнень учнів) та на рівні адміністрації — це система внутрішньошкільного керівництва та контролю. Педагогічна прогностика — педагогічна наука, яка займається проблемами прогнозування і перспективного планування в сфері освіти. Перспективний педагогічний досвід (ППД) — це творчий інтелектуальний продукт педагога, який становить емпіричний базис теорії освіти. Показник — доказ, ознака, свідчення чого-небудь; дані про результати роботи, діяльності. Предмет дослідження — сторона об'єкта дослідження, яка в даному випадку вивчається. Наприклад, об'єктом дослідження може бути особистість, а предметом особливості когнітивної сфери (пам'ять, увага, мислення тощо). Проспект дослідження — програма експериментальної діяльності педагога (визначення об'єкта предмета дослідження, формулювання цілей та завдань дослідження, гіпотези, прогнозування результатів дослідження, визначення методів та етапів дослідження). Приватизація - форма деволюції, при якій повноваження передаються від державного сектору до інституцій приватного сектору. Проект - комплексний захід, спрямований на досягнення конкретної мети в межах графіку та бюджету, який об'єднує ресурси різних рівнів або відділів організації, є унікальним та не повторює повністю деякі попередні заходи. Принцип (лат. рrincipium — начало, основа) — певне правило, сформульоване людьми на основі пізнання законів чи закономірностей, якими керуються люди, зважаючи на свою внутрішню переконаність І досвід щодо необхідності чинити саме так. Принцип — первокорінь, що лежить в основі певної теорії науки. Внутрішнє переконання людини; основне правило поведінки. Прогноз — науково аргументоване передбачення, що дає випереджаючу інформацію про розвиток певних явищ, процесів у майбутньому. Процес (лат. "рух уперед") — послідовна закономірність зміни якихось явищ, станів тощо; сукупність послідовних дій для досягнення певного результату відповідно до мети. Рада школи - постійно діючий у період між загальними зборами (конференцією) орган громадського самоврядування на рівні школи. Ранжування — розміщення зібраних фактів (об'єктів, подій тощо) у певній послідовності (зростання або спадання зафіксованих показників), визначення місця в цьому ряду досліджуваних об'єктів. — метод дослідження, який полягає у розташуванні респондентом або експертом перерахованих критеріїв за ранговими місцями (від першого, вищого рангу до n-ного за числом перерахованих критеріїв). Реєстрація — виявлення належності певних об'єктів до певного класу і підрахунок їх кількості за належністю (наявністю або відсутністю певної якості). Рейтинг — термін, який означає суб'єктивну оцінку будь-якого явища за заданою шкалою. Респондент — учасник соціологічного, педагогічного, психологічного дослідження. Реципієнт - визначений у програмі, проекті міжнародної технічної допомоги резидент України, що одержує міжнародну технічну допомогу. Рівний доступ - один з фундаментальних принципів сучасної освіти, за яким кожна дитина, юнак чи дорослий має право на освіту, яка задовольнятиме його базові освітні потреби у найвищому і найповнішому значенні цього поняття, тобто на освіту, яка дає йому змогу навчитись пізнавати, діяти, жити разом з іншими та існувати. Розуміння — розумова операція, яка дозволяє пояснити явища і передбачити подальший перебіг процесів, явищ тощо. Рівень освіченості -- «якість особистості, що характеризує здатність особистості вирішувати завдання різного характеру (пізнавальної, ціннісно-орієнтаційної, комунікативної і перетворювальної діяльності), спираючись на здобутий соціальний досвід». Стосовно дошкільної освіти виділяються рівні освіченості, що відповідають етапам вікового становлення школярів: § грамотність (початкова школа), § функціональна грамотність (основна школа), § компетентність (повна середня школа), кожен з яких може бути виражений у вигляді загальнокультурної, допрофесійної і методологічної готовності. Самоменеджмент — внутрішній механізм розвитку власних особистісних якостей шляхом самопізнання, самореалізації або здатність особистості до цілеспрямованої психічної роботи. Самоосвіта — 1) одна із форм пізнавальної діяльності, вид самостійної роботи (В. О. Онищук); 2) це свідомий рух особистості від «Я»реального до «Я» ідеального (в психологічному розумінні); 3) це оволодіння знаннями з ініціативи самої особистості, а також самостійний вибір форм задоволення пізнавальних потреб та інтересів. Самоосвітня компетентність — компетентність, яка пов'язана з потребою і готовністю навчатись як у професіональному відношенні, так і в особистому та суспільному житті. Самооцінка — метод, який використовується в педагогічному моніторингу для оцінки особистістю самої себе, а також визначення її якості та місця серед інших людей. Система — сукупність взаємопов'язаних і розміщених у певному порядку елементів, які утворюють єдине ціле для досягнення певної мети. Системний підхід у науці менеджменту — трактування організації як сукупності взаємозалежних елементів (люди, структура, завдання, технологія), орієнтованих на досягнення різноманітних цілей в умовах мінливого зовнішнього середовища. Синтез — розумова операція поєднання різних елементів, сторін об'єктів у єдине ціле. Система освіти - сукупність взаємодіючих освітніх програм і державних освітніх стандартів різного рівня і спрямованості; мережі освітніх закладів, які їх реалізовують, різних за організаційно-правовою формою, типом, видом; система органів управління освітою і підвідомчих закладів, підприємств, організацій. Системний підхід — один із методологічних напрямків розвитку пізнання оточуючої дійсності, передбачає, що соціально-педагогічні об'єкти, явища, процеси розглядаються як цілісні системи. Системний підхід використовувався у дослідженнях проблем виховання (Л. Ю. Гордін, А. Т. Куракін); моделювання навчального предмета, його логічної структури (М. А. Алексєєв, І. І. Левітов, Н. М. Островерхова, О. М. Сохор); засвоєння знань (ТІ. М. Єрднієв, В. П. Максименко); вивчення процесу навчання як цілісного явища (В. І. Загвязинський, В. Ф. Щербань, А. В. Фурман); загальнопедагогічних проблем (Ю. К. Бабанський). Системно-аспектний підхід — це методологічний напрямок управління соціально-педагогічними системами, який передбачає виділення основних аспектів проблеми (процесу, явища, об'єкта), об'єднання їх на об'єктивній основі, тобто за їх спільними ознаками, оцінку ефективності означеного аспекту процесу управління. Системно-діяльнісний підхід — методологічний напрямок управління соціально-педагогічними системами, який передбачає наявність взаємопов'язаних та взаємозумовлених видів діяльності суб'єктів педагогічного процесу (навчання, виховання, управління, розвиток, учіння тощо). Системно-структурний підхід — методологічний напрямок управління соціально-педагогічними системами, який передбачає наявність компонентів (підрозділів, складових) об'єктивних прямих і зворотніх взаємозв'язків між ними, їх взаємодію та ієрархічну підпорядкованість, зв'язок із зовнішнім середовищем. Цей підхід використовується Т..І. Ільїною, А. Т. Куракіним, Ю. А. Конаржевським. Системно-функціональний підхід — методологічний напрямок управління соціально-педагогічними системами, який передбачає наявність компонентів, визначення функцій та узгодженості по горизонталі і вертикалі, тобто забезпечення координації і субординації у їх реалізації. Соціальний проект - комплекс пов'язаних за термінами, ресурсами і виконавцями заходів, спрямованих на вирішення одного із завдань цільової соціальної програми, або локального завдання, що має самостійне соціальне значення. Спостереження — цілеспрямоване та організоване сприйняття предметів, явищ і процесів навчання. Стандарт — встановлений зразок, норма, документ, що містить єдині державні норми та вимоги до сировини, виробу, готової продукції; прийнятий тип виробів, що відповідає певним вимогам за якістю, хімічним складом, фізичними властивостями, вагою, розміром, об'ємом тощо. Стандарт (еталон, норма-зразок) — це модельне представлення ідеалу об'єкта, де зібрані всі унормовані вимоги до його цілей, завдань, структури, діяльності, продукту цієї діяльності тощо. Структура (лат. structura — побудова, зв'язок) — міцний, відносно стійкий зв'язок (відношення) і взаємодія елементів, сторін, частин предмета, явищ, процесу як цілого. Стипендії - готівкові виплати студентам або їхнім сім'ям, які дають змогу покрити видатки на навчання. Суб'єкт управління (лат. subjectivus — підкладений) — елемент (група елементів) системи, який своїми свідомими чи надусвідомленими активними діями (поведінкою) або бездіяльністю впливає на об'єкт управління. Таксономія цілей — класифікація і систематизація цілей, організаційних форм навчання, структурні етапи якої мають ієрархічну будову. Технологія — чинник внутрішнього середовища організації: поєднання кваліфікованих навичок персоналу, обладнання, інфраструктури, інструментів та відповідних технічних знань, необхідних для проведення бажаних перетворень матеріалів, інформації, людей. Тест — сукупність взаємопов'язаних контрольних завдань, які дозволяють надійно та валідно вимірити та оцінити знання, уміння та будь-які інші характеристики особистості. Третій сектор - сегмент суспільства, в якому діють неприбуткові недержавні організації. Третинна освіта - рівень освіти, який іде після повної середньої освіти. Здебільшого цим терміном називають вищу освіту. Технологічна карта — опис процесу у вигляді покрокової, поетапної послідовності дій з позначенням застосованих засобів. Толерантність — терпимість до чужих думок і вірувань. Уміння — засвоєний суб'єктом спосіб виконання дій. Уміння виділяти головне — це вміння визначати суть питання, головну думку, ідею. Уміння доводити — це вміння підтверджувати будь-які положення фактами або доказами. Уміння класифікувати — це вміння розподіляти будь-які об'єкти за класами, відділами, розрядами в залежності від їх загальних ознак. Уміння порівнювати — це вміння встановлювати риси подібності (співставляти) та відмінності (протиставляти). Уміння проводити аналогії — це вміння знаходити подібність у будь-якому відношенні між предметами, явищами або поняттями. Уміння узагальнювати — це вміння виражати основні результати в загальному положенні, робити висновок, надавати загального значення будь-чому. Управління — забезпечення ефективного функціонування та розвитку організації. Функція (від лат. function — діяльність) — обов'язки, коло діяльності, призначення. Функціональна грамотність учнів основної школи характеризується оволодінням пізнавальними за | |
Переглядів: 10077 | |
Всього коментарів: 0 | |